Majówka 2023: Długie Wolne, Ale Drogo – Jak Rosnące Koszty Wpłyną na Twoje Wakacje?
Przy dobrze zaplanowanym kalendarzu i dostępnym urlopie tegoroczna majówka może być niezwykle długa. Szczęściarze mogą mieć aż 9 dni wolnego. Niestety będzie też drogo, ponieważ inflacja nie odpuszcza, a ceny towarów i usług nadal rosną.
Inflacja – Rosnące Ceny Uderzają w Budżety Domowe
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w marcu 2023 roku w porównaniu z analogicznym miesiącem ubiegłego roku wzrosły o 16,1%. W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny wzrosły o 1,1%, co wyraźnie pokazuje, że inflacja nadal jest problemem, z którym muszą zmierzyć się Polacy.
W marcu największy wpływ na wzrost cen miały podwyżki w zakresie żywności (o 2,3%), odzieży i obuwia (o 5,0%) oraz napojów alkoholowych i wyrobów tytoniowych (o 1,8%). W porównaniu z rokiem poprzednim najbardziej wzrosły ceny żywności (o 24,6%), mieszkań (o 18,5%), rekreacji i kultury (o 16,4%) oraz restauracji i hoteli (o 16,9%).
Tendencja Wzrostowa Cen Hoteli Nie Ustępuje
Dane Izby Gospodarczej Hotelarstwa Polskiego (IGHP) wskazują na kontynuację wzrostu cen w branży hotelarskiej. Ponad 80% ankietowanych hoteli odnotowało wzrost cen w stosunku do ubiegłego roku, z czego 25% hoteli zwiększyło ceny o maksymalnie 10%, a 37% – o 11-20%. Wzrosty powyżej 30% zaobserwowano w 9% hoteli.
Podnoszenie cen przez hotele wynika głównie z rosnących kosztów towarów i usług, w tym przede wszystkim żywności, wynagrodzeń oraz gazu i energii elektrycznej. Ta tendencja nie jest wyjątkowa dla Polski – w całej Europie ceny hoteli rosną w niespotykanym tempie, o czym świadczą dane z raportu przygotowanego przez American Express Global Business Travel. W niektórych europejskich miastach, jak Barcelona, Bruksela, Rzym czy Paryż, ceny wzrosły nawet o jedną trzecią w porównaniu do ubiegłorocznych świąt wielkanocnych.
Tylko Co Szósta Firma Nie Planuje Podwyżek Cen w 2023 Roku
Niestety, ceny będą nadal rosły. Z badania dla Rejestru Dłużników BIG InfoMonitor wynika, że większość firm z sektora MŚP planuje w tym roku podnieść ceny swoich towarów i usług. Jedynie 16% przedsiębiorstw nie planuje podwyżek, a kolejne 16% jeszcze nie podjęło decyzji.
Przedsiębiorcy uzasadniają podwyżki inflacją oraz faktem, że inni również podnoszą ceny. Zdaniem połowy badanych firm ich dostawcy podnoszą ceny nie tylko dlatego, że muszą, ale również po to, by zwiększyć swoje zyski. To zjawisko może dodatkowo napędzać spiralę inflacyjną, co jeszcze bardziej obciąży portfele konsumentów.
Podsumowanie
Tegoroczna majówka może być wyjątkowo długa, ale będzie też droższa niż kiedykolwiek. Rosnąca inflacja, droższe hotele i planowane podwyżki cen towarów i usług sprawiają, że wielu Polaków będzie musiało dokładnie przemyśleć swoje wydatki na wypoczynek. Sytuacja na rynku nie jest optymistyczna, a przyszłość wskazuje na dalsze wzrosty cen, które mogą jeszcze bardziej obciążyć domowe budżety.